Τετάρτη 21 Απριλίου 2010

Συνέντευξη με τον Θεόδωρο Εξαρχάκο (καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών)


ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ: Θεόδωρος Γ. Εξαρχάκος
ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ: Στον Πύργο Διρού Λακωνίας.
ΜΕΓΑΛΩΣΕ: Με δυσκολίες και αντιξοότητες, αλλά με πείσμα κι αγώνα για κάτι καλύτερο.
ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕΙ: Το διάβασμα, το βουνό και τη θάλασσα.
ΛΥΠΑΤΑΙ: Με εκείνους που προσπαθούν να διαστρεβλώσουν την αλήθεια και να υποβαθμίσουν το έργο των άλλων.
ΑΝΑΠΟΛΕΙ: Τις ατελείωτες ώρες που περνούσε στις βιβλιοθήκες και τα μουσεία του Λονδίνου μελετώντας την Ιστορία, τον Πολιτισμό και τα Μαθηματικά αρχαίων λαών.

«Η ιστορία των Μαθηματικών με δύο λόγια», το βιβλίο του καθηγητή Θ. Εξαρχάκου, όχι μόνο μας ξεναγεί στον θαυμαστό «κόσμο των αριθμών» αλλά και στη λογική των συμβόλων αυτών. Ο ίδιος πιστεύει πως τα Μαθηματικά ξεκίνησαν από τότε που εμφανίστηκε ο άνθρωπος στη Γη και ως θεωρητική επιστήμη «γεννήθηκαν» στην αρχαία Ελλάδα. Υποστηρίζει ότι οι μαθηματικές θεωρίες θα στερέψουν όταν πάψει ο άνθρωπος να σκέπτεται και να δημιουργεί.

ΕΡ.: Τα Μαθηματικά ξεκίνησαν... πότε;

ΑΠ.: Από τότε που εμφανίστηκε ο άνθρωπος στη Γη. Αν μάλιστα «ο Θεός αεί γεωμετρεί», ίσως και... νωρίτερα.

ΕΡ.: Από πού;

ΑΠ.: Ως θεωρητική επιστήμη από την αρχαία Ελλάδα.

ΕΡ.: Οι πρωτοπόροι;

ΑΠ.: Ο Θαλής ο Μιλήσιος, οι Πυθαγόρειοι, ο Ζήνων ο Ελεάτης, ο Πλάτων, ο Αριστοτέλης, ο Εύδοξος, ο Ευκλείδης, ο Αρχιμήδης, ο Απολλώνιος, ο Ήρων ο Αλεξανδρινός, ο Διόφαντος, ο Πάππος και μια στρατιά από άλλους σημαντικούς αρχαίους Έλληνες μαθηματικούς και φιλοσόφους.

ΕΡ.: Στερεύουν τα Μαθηματικά;

ΑΠ.: Η προσφορά τους είναι αέναη και ο κόσμος τους χωρίς όρια.

ΕΡ.: Οι θεωρίες;

ΑΠ.: Θα στερέψουν, όταν πάψει ο άνθρωπος να σκέπτεται και να δημιουργεί.

ΕΡ.: Πού βρίσκεται η αξία των Μαθηματικών;

ΑΠ.: Όχι μόνο στις πρακτικές τους εφαρμογές, αλλά κυρίως στην πνευματική απόλαυση που προσφέρουν.

ΕΡ.: Το θεώρημα που σας εκφράζει;

ΑΠ.: Το θεώρημα της πληρότητας.

ΕΡ.: Οι Έλληνες και τα Μαθηματικά;

ΑΠ.: Οι Έλληνες είναι οι δημιουργοί και θεμελιωτές της μαθηματικής επιστήμης.

ΕΡ.: Το Θεώρημα του Παπαγάλου;

ΑΠ.: «Ένα ταξίδι στους αιώνες μέσα από τον μαγικό κόσμο των Μαθηματικών». Ένας διασκεδαστικός τρόπος για να φέρει μικρούς και μεγάλους κοντά στα Μαθηματικά.

ΕΡ.: Μαθηματικά και μουσική;

ΑΠ.: Αλληλένδετα, από τον Πυθαγόρα μέχρι τον Ιάννη Ξενάκη και τους μουσουργούς του μέλλοντος.

ΕΡ.: Μαθηματικά και λογοτεχνία;

ΑΠ.: Βασικά συστατικά μιας ανεπτυγμένης κοινωνίας.

ΕΡ.: Πότε και πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με τα Μαθηματικά;

ΑΠ.: Από τότε που ήμουν μαθητής του Γυμνασίου. Με αγωνία περίμενα το «Δελτίο» της Μαθηματικής Εταιρείας και έλυνα όλες τις ασκήσεις που είχε.

ΕΡ.: Ο Καραθεοδωρής, πρότυπο για τον Έλληνα μαθηματικό;

ΑΠ.: Μια από τις μεγαλύτερες μορφές των Μαθηματικών του 19ου αιώνα. Ένας μαθηματικός με παγκόσμια προβολή και αναγνώριση.

ΕΡ.: χ + ψ =;

ΑΠ.: Δύο άγνωστοι που δεν δίνουν πάντοτε αποτέλεσμα.

ΕΡ.: 1 + 1 κάνουν πάντα 2;

ΑΠ.: Ανάλογα με το σύστημα μέσα στο οποίο εργαζόμαστε. Πολλές φορές 1 + 1 = 0 ή και κάτι άλλο.

ΕΡ.: Εξισώσεις, ανισώσεις ή όρια;

ΑΠ.: Εξισώσεις... προς τα πάνω, οι ανισώσεις... να μας λείπουν και τα όρια χρήσιμα.

ΕΡ.: Η Πληροφορική προέκταση (παιδί) των αριθμών;

ΑΠ.: Η Πληροφορική ξεκίνησε από την Άλγεβρα του Bool. Στην ουσία της είναι «παιδί» των αριθμών 1 και 2.

ΕΡ.: Τα αγόρια ή τα κορίτσια τα πάνε καλύτερα με τους αριθμούς;

ΑΠ.: Δεν έχει σημασία το φύλο.

ΕΡ.: Γιατί;

ΑΠ.: Τα Μαθηματικά δεν είναι μια άμορφη, άχαρη και σκοτεινή επιστήμη. Έχουν ομορφιά, γοητεία και ποίηση.

ΕΡ.: Οι αρχαίοι Έλληνες και τα Μαθηματικά;

ΑΠ.: Οι αρχαίοι Έλληνες είναι οι δημιουργοί και οι θεμελιωτές των Μαθηματικών και της Φιλοσοφίας.

ΕΡ.: Άλυτο πρόβλημα ο τετραγωνισμός του κύκλου;

ΑΠ.: Είναι άλυτο πρόβλημα με κανόνα και διαβήτη.

ΕΡ.: Οι πολιτικοί τα πάνε καλά με τους αριθμούς;

ΑΠ.: Στην πολιτική οι αριθμοί κατά κανόνα ευημερούν, η κοινωνία όμως υποφέρει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου